۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

گزارش شمارۀ یک (۱)
۲۹ ژانویه ۱۹۹۶/۹ بهمن ۱۳۷۴
محكوميت عباس معروفى به شلاق و زندان
سازمان عفو امروز از مقامات ايران درخواست کرد كه از اجراى حكم ۳۵ ضربه شلاق عليه عباس معروفى، سردبير نشریۀ توقيف شدۀ «گردون»، خوددارى كنند. عباس معروفى به جرم «نشر اكاذيب»، «توهين به مقام رهبر جمهورى اسلامى» و «چاپ اشعار غيراخلاقى» دستگير شده است.
سازمان عفو عقيده دارد كه اعمال مجازات خشن شلاق و نيز شش ماه زندان براى يك روزنامه نگار، آن هم فقط به جرم ابراز عقيده، چيزى نيست جز يك بی حرمتى آشكار.
علاوه بر تعطیلی نشریۀ «گردون»، دادگاه انقلاب همچنين عباس معروفى را به مدت دو سال از فعاليت هاى روزنامه نگارى محروم نمود.
اعمال مجازات هاى خشن، از جمله شلاق، نقض آشكار تعهدات ايران در قبال کنوانسیون بين المللی حقوق مدنى و سياسى می باشد كه ايران نيز آن را امضا كرده است. این کنوانسیون اعمال شكنجه و بدرفتارى را صريحاً منع كرده است.
به گزارش مطبوعات ايران، زدن اتهام «نشر اكاذيب» به عباس معروفى در پى انتشار يك مقالۀ علمى در نشریۀ «گردون» صورت گرفت كه در آن آمده بود بيمارى افسردگى در بين ايرانيان بسيار رايج است. و اتهام «توهين به مقام رهبرى»، به انتشار مقاله اى مربوط می شود كه در آن آيت الله خامنه اى با شاه مقايسه شده بود. عباس معروفى كماكان حق دارد تقاضاى تجديد نظر كند.
روزنامه نگاران ديگرى نيز قبلاٌ در ايران به شلاق و زندان محكوم شده اند. به عنوان نمونه محمدصادق جوادى حصارى، سردبير روزنامۀ «توس»، ده ماه پيش (در نوامبر ۱۹۹۵) در پى اعتراض به حكم دادگاه مبنى بر توقيف موقت روزنامۀ «توس»، به افترازنى و افشاى اسرار حكومتى متهم و متعاقباً به ۲۰ ضربه شلاق و شش ماه حبس محكوم گرديد. در مورد اجرا يا عدم اجراى اين حكم اطلاع موثقى در دست نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

۵١ گزارش عفو

Fiffty-one Amnesty International reports about Iran
http://www.amnesty.org/

توضیح:عبارت Prisoner of Conscience از ابداعات Peter Benenson بنيانگذار سازمان عفو بين الملل می باشد كه طبق تعريف به كسانى اتلاق می گردد كه بخاطر عقيده، رنگ پوست، جنسيت، قوميت، زبان و يا اعتقادات مذهبى خود زندانى اند، مشروط بر اينكه از كاربرد و ترويج خشونت خوددارى كرده باشند.