۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

گزارش شمارۀ ده (۱۰)
۲۵ آوريل ۲۰۰۰/٦ ارديبهشت ۱۳۷۹
بدرفتارى و شكنجه اكبر گنجى را تهديد می كند
اكبر گنجى، روزنامه نگار، در ۲۲ آوريل دستگير شد. سازمان عفو او را زندانى وجدان قلمداد كرده و نگران است كه مورد بدرفتارى و شكنجه قرار گيرد.

فهرست اتهامات اكبر گنجى شامل ۱۰ مورد اعلام شده است. او در ارتباط با نوشتن چندين مقاله و اشارۀ تلويحى به نقش برخى از شخصيت هاى برجستۀ جمهورى اسلامى، از جمله نقش علی اكبر هاشمى رفسنجانى در قتل نويسندگان و روشنفكران در سال ۱۹۹۸، و نيز سخنانى كه در كنفرانس برلين ايراد كرده بود، دستگير شد. اين كنفرانس، كه تحت عنوان «ايران بعد از انتخابات» در شهر برلين به تاريخ ۷ تا ۹ آوريل ۲۰۰۰ برگزار گرديد، بازتاب وسيعى در رسانه هاى داخلی ايران داشت و برخى از رهبران مذهبى كشور، سخنرانان كنفرانس را مرتد و منحرف از خط اسلام اعلام كردند.

اكبر گنجى بلافاصله پس از دستگيرى و بازجويى به زندان اوين منتقل شد. قرار وثيقه ظرف چند روز آينده صادر خواهد شد و يك دادگاه به زودى به اتهامات وى رسيدگى خواهد كرد.
پيش زمينه
دستگیری اكبر گنجى در حالی روى می دهد كه آزادى بيان در ايران به شدت زير ضرب قرار دارد. لطيف صفرى و ماشاالله شمس الواعظين، صاحب امتياز و سردبير روزنامۀ «نشاط» اخيرآ در ارتباط با انتشار مقاله اى كه در آن مشروعيت مجازات اعدام زير سٶال برده شده بود، بازداشت شدند. روزنامه نگاران ديگرى از جمله عمادالدين باقى، مقاله نويس روزنامۀ «عصر آزادگان»، نيز به تازگى مورد بازجويى قرار گرفتند. عبدالله نورى، مديرمسئول روزنامۀ «خرداد» نيز در نوامبر ۱۹۹۹ روانۀ زندان گردید.

اين دستگيرى هاا و همچنين توقيف ۱۳ روزنامه از جمله «فتح»، «عصر آزادگان» و «ايران فردا» نشان می دهد كه موج جديدى عليه آزادى بيان در ايران آغاز شده است. توقيف اين روزنامه ها به فرمان مقامات قضايى ايران و با استناد به ماده اى كه قبلاٌ مورد استفاده قرار نمی گرفت، عملی شده است. توقيف روزنامۀ «سلام» در ژوئیۀ ۱۹۹۹، اعتراضات و تظاهرات وسيعى در همۀ نقاط كشور به همراه داشت. در جريان سركوب اين اعتراضات، مأموران امنيتى آشكار و گسترده حقوق بشر را نقض كرده و شمار زيادى را شكنجه و روانۀ سلول هاى انفرادى كردند. و متعاقباً چندين دادگاه ناعادلانه تشكيل و چهار تن به مرگ محكوم شدند.

دادگاه ويژۀ روحانيت همچنين حكم بازداشت روحانى سرشناس حجت الاسلام يوسفى اشكورى را به اتهام سخنرانى در كنفرانس برلين صادر كرده است.

محمدحسن ضياي فر، رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامى كه يك نهاد وابسته به دولت است، حمله به مطبوعات و روزنامه نگاران را محكوم كرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ

۵١ گزارش عفو

Fiffty-one Amnesty International reports about Iran
http://www.amnesty.org/

توضیح:عبارت Prisoner of Conscience از ابداعات Peter Benenson بنيانگذار سازمان عفو بين الملل می باشد كه طبق تعريف به كسانى اتلاق می گردد كه بخاطر عقيده، رنگ پوست، جنسيت، قوميت، زبان و يا اعتقادات مذهبى خود زندانى اند، مشروط بر اينكه از كاربرد و ترويج خشونت خوددارى كرده باشند.