۱۳۸۷ خرداد ۴, شنبه

گزارش شمارۀ هیجده (۱۸)
۱۸ دسامبر ۲۰۰۰/۲۸ آذر ۱۳۷۹
پيرامون وضعيت سه زندانى وجدان
مهرانگيز كار، حقوقدان
شهلا لاهيجى، ناشر
علی افشارى، دانشجوى فعال

مهرانگيز كار كه به اتهام شركت و سخنرانى در كنفرانس برلين در انتظار تشكيل دادگاه بسر می برد، جهت معالجات فورى درخواست مجوز خروج از كشور نموده اما ظاهرآ با درخواست وى موافقت نشده است.

نامبرده پس از حدود دو ماه اقامت در انفرادى سرانجام در ۲۱ ژوئن و با سپردن وثيقه، موقتاً آزاد شد. سپس پزشكان تشخيص دادند كه او به سرطان سينه مبتلاست. شيمی درمانی او در تهران انجام گرفت، اما نتيجۀ مطلوب نداد. از اين رو درخواست مجوز خروج از كشور نمود تا در آنجا به معالجات خود ادامه دهد.

مهرانگيز كار و شهلا لاهيجى و دست كم ۱۴ تن ديگر تاكنون به اتهام سخنرانى در كنفرانس برلين دادگاهى شده و يا در انتظار تشكيل دادگاه هستند. کلیۀ دادگاه ها در پشت درهاى بسته برگزار گردید و موارد اتهام غالباً گنگ و نامشخص بود، از جمله «اقدام عليه امنيت ملی». در صورت زندانى شدن هر يك از اين متهمين، سازمان عفو وی را زندانى وجدان قلمداد خواهد كرد.

مهرانگيز كار، به عنوان يك مدافع حقوق زن و حقوق بشر، اخيرآ مورد اتهامات جديدى نظير «عدم رعايت حجاب اسلامى» و «تبليغ عليه نظام جمهورى اسلامى» قرار گرفته است.

علی افشارى، از اعضاى دفتر تحكيم وحدت، مجددآ در روز يكشنبه ۱۷ دسامبر دستگير شد. و اين بار ظاهرآ به اتهام شركت در يك نشست دانشجويى در دانشگاه اميركبير تهران در نوامبر ۲۰۰۰. بر پایۀ گزارش ها، او در اين نشست خواهان اصلاحات در نظام حكومتى ايران شده بود.

علی افشارى بار گذشته در ماه آوريل سال جارى به اتهام شركت در كنفرانس برلين بازداشت شد و در ۲۵ ژوئيه با سپردن وثيقه، موقتاً آزاد گردید. او در دادگاه اظهار داشت گفت كه به او اجازه داده نشده است با وكيل مدافع خود ملاقات كند و تقاضا كرد كه يك هيئت منصفه در دادگاه حضور يابد.

شهلا لاهيجى همراه مهرانگيز كار در ۲۱ ژوئن پس از سپردن وثيقه آزاد شد. اتهام او نيز شركت و سخنرانى در كنفرانس برلين است. دادگاه نهايى برخى از متهمين پروندۀ كنفرانس برلين به پايان رسيده، اما احكام صادره هنوز علنى نشده است.

تشكيل چنين دادگاه هايى عليه روزنامه نگاران و فعالين اجتماعى در ايران نشان می دهد كه آزادى بيان همچنان سركوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ

۵١ گزارش عفو

Fiffty-one Amnesty International reports about Iran
http://www.amnesty.org/

توضیح:عبارت Prisoner of Conscience از ابداعات Peter Benenson بنيانگذار سازمان عفو بين الملل می باشد كه طبق تعريف به كسانى اتلاق می گردد كه بخاطر عقيده، رنگ پوست، جنسيت، قوميت، زبان و يا اعتقادات مذهبى خود زندانى اند، مشروط بر اينكه از كاربرد و ترويج خشونت خوددارى كرده باشند.