۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

گزارش شمارۀ بیست (۲۰)
۲۲ فوریۀ ۲۰۰۱/۴ اسفند ۱۳۷۹
پيرامون وضعيت سه زندانى وجدان
مهرانگيز كار، حقوقدان
شهلا لاهيجى، ناشر
علی افشارى، دانشجوى فعال

مهرانگيز كار كه به سرطان سينه مبتلاست، در ۱۲ فوريه اجازه يافت خاک ايران را ترك و براى انجام معالجات فورى به اروپا سفر كند. او احتمالاٌ پس از پايان معالجات به ايران باز خواهد گشت.

شهلا لاهيجى تقاضاى تجديد نظر كرده و تا زمان گرفتن پاسخ، به قرار وثيقه آزاد است.

گزارش ها حاكى است كه عباسعلی عليزاده، رئيس دادسراى تهران، در ۳۰ ژانويه در حضور كميسيون اصل ۹۰ مجلس اعلام داشت كه علی افشارى و عزت الله سحابى به زندان اوين بازگردانده شدند. كميسيون اصل ۹۰ اختيار تحقيق و تفحص در امور همۀ نهادهاى دولتى و نيز مسئوليت رسيدگى به شكايات عليه اين نهادها، به انضمام دستگاه قضاييه را، دارا می باشد. اين كميسيون اكنون مشغول رسيدگى به اين موضوع است كه چرا دو متهم نامبرده از زمان دستگيرى مجدد در دسامبر ۲۰۰۰ تاكنون در سلول انفرادى نگهدارى می شوند.
پيش زمينه
مهرانگيز كار و شهلا لاهيجى هر دو از مدافعين حقوق زن و حقوق بشر هستند.

علاوه بر اين سه تن، محاكمۀ چهار تن ديگر از سخنرانان كنفرانس برلين به پايان رسيده است. ساعد صدر، خليل رستم خوانى و عزت الله سحابى به ترتيب به ۱۰، ۹ و ۴ سال زندان محكوم شده اند. همچنین اكبر گنجى به ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعيد محكوم شده است. در صورت زندانى شدن هريك از اين متهمين، سازمان عفو وی را زندانى وجدان قلمداد خواهد كرد.

بر پایۀ گزارش ها، در مورد شش تن از سخنرانان كنفرانس برلين حكم برائت صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ

۵١ گزارش عفو

Fiffty-one Amnesty International reports about Iran
http://www.amnesty.org/

توضیح:عبارت Prisoner of Conscience از ابداعات Peter Benenson بنيانگذار سازمان عفو بين الملل می باشد كه طبق تعريف به كسانى اتلاق می گردد كه بخاطر عقيده، رنگ پوست، جنسيت، قوميت، زبان و يا اعتقادات مذهبى خود زندانى اند، مشروط بر اينكه از كاربرد و ترويج خشونت خوددارى كرده باشند.