۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

گزارش شمارۀ نوزده (۱۹)
۱۷ ژانویۀ ۲۰۰۱/۲۸ دى ۱۳۷۹
محكوميت سه زندانى وجدان
مهرانگيز كار، حقوقدان
شهلا لاهيجى، ناشر
علی افشارى، دانشجوى فعال

دادگاه انقلاب تهران در ۱۳ ژانويه مهرانگيز كار و شهلا لاهيجى را به ۴ سال زندان و علی افشارى را به ۵ سال زندان محكوم كرد. محكومين می توانند ظرف ۲۱ روز تقاضاى تجديد نظر كنند.

اين سه تن در آوريل سال گذشته و در ارتباط با كنفرانس برلين دستگير شدند. در جريان كار كنفرانس كه در روزهاى ۷ تا ۹ آوريل ۲۰۰۰ در شهر برلين برگزار گرديد، شمارى از ايرانيان تبعيدى هم عليه سخنرانان و هم بر ضد سياست هاى دولت جمهورى اسلامى دست به اعتراض زدند. هر سه متهم قبلاً با سپردن وثيقه، موقتاً آزاد شده بودند.

مهرانگيز كار و شهلا لاهيجى، به عنوان دو مدافع حقوق زن و حقوق بشر، در مصاحبه هاى مطبوعاتى خود گفته اند كه اتهام آنان «اقدام عليه امنيت كشور» و «تبليغ عليه نظام جهمورى اسلامى» اعلام شده است. اخيرآ نيز اتهام جديدى مبنى بر «عدم رعايت حجاب اسلامى» عليه مهرانگيز كار تسليم دادگاه عمومى تهران شده و او به زودى مورد بازجويى قرار خواهد گرفت. پس از آنكه پزشكان در ۲۰ نوامبر سال گذشته تشخيص دادند كه مهرانگيز كار به سرطان سينه مبتلاست، او درخواست مجوز خروج از كشور کرد تا بتواند در خارج به معالجات خود ادامه دهد، اما با درخواست وى مخالفت به عمل آمد شد (به گزارش ۱۸ دسامبر ۲۰۰۰ رجوع شود).

وكيل مدافع علی افشارى به مطبوعات گفته است كه موكل او به ۴ سال زندان (به اتهام اقدام عليه امنيت كشور و در ارتباط با كنفرانس برلين)، ۶ ماه زندان (به اتهام ايجاد كانون بحران در دفتر تحكيم وحدت) و ۶ ماه زندان (به اتهام تبليغ عليه نظام جمهورى اسلامى) محكوم گردیده است.

از زمان دستگيرى مجدد علی افشارى (بر پایۀ اتهامات جديد) در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۰ تاكنون اطلاع موثقى از وضعيت وى در دست نیست. او در اين مدت از ملاقات خانواده و وكيل مدافع خود محروم بوده است.
پيش زمينه
محاكمۀ چهار تن ديگر از سخنرانان كنفرانس برلين به پايان رسيده است. ساعد صدر، خليل رستم خوانى و عزت الله سحابى به ترتيب به تحمل ۱۰، ۹ و ۴ سال زندان محكوم شده اند. همچنین اكبر گنجى به ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعيد محكوم شده است. در صورت زندانى شدن هريك از اين متهمين، سازمان عفو وی را زندانى وجدان قلمداد خواهد كرد. بر پایۀ گزارش ها، در مورد شش تن از سخنرانان كنفرانس برلين حكم برائت صادر شده است.

به نقل از مطبوعات ايران، محمدرضا خاتمى، برادر رئيس جمهور و نايب رئيس مجلس، گفته است كه محكوميت سخنرانان كنفرانس برلين از سوى مخالفين اصلاحات سازماندهى شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ

۵١ گزارش عفو

Fiffty-one Amnesty International reports about Iran
http://www.amnesty.org/

توضیح:عبارت Prisoner of Conscience از ابداعات Peter Benenson بنيانگذار سازمان عفو بين الملل می باشد كه طبق تعريف به كسانى اتلاق می گردد كه بخاطر عقيده، رنگ پوست، جنسيت، قوميت، زبان و يا اعتقادات مذهبى خود زندانى اند، مشروط بر اينكه از كاربرد و ترويج خشونت خوددارى كرده باشند.